onsdag 15 juni 2011

Igelkotten på bakgården

Häromkvällen skulle jag iväg till en kompis. När jag närmade mig cykelstället så upptäckte jag en igelkott som for omkring på gräsmattan och snokade efter sånt som gick att äta.

Efter att ha tittat på första avsnittet av "Vad är en människa" (länken går till avsnittet på SVT-play) så visste jag att igelkottar till 80% förlitar sig på sitt luktsinne. Så likt en ninja så såg jag till att jag höll mig borta från vindriktningen när jag "smög" mig fram för att filma den lilla krabaten.

Jag funderade på om man borde försöka fånga in den och flytta ut den till ett ställe som är mindre farligt? För som det ser ut idag så lär det väl tyärr sluta med att den blir överkörd. Anledningen till att jag inte plockade med mig den ut på landet var att jag inte visste om den hade ungar?

Jaja, här är i alla fall de två youtube-klippen jag tog av vårt möte:





Det var allt för ögonblicket.

Peace out!

1 kommentar:

gunnika sa...

Stackars lilla krabat! Hopppas det går bra för den. För två somrar sedan hade ju vi en igelgott här med nio ungar. Tyvärr blev två av misstag ihjältrampade. Men sedan kom djurvänner och flyttade hela sällskapet till en säkrare plats,