lördag 16 april 2011

Fotoautomat som skapar roliga passfoton

Fick en idé till något som förmodligen är en rätt usel men ack så rolig produkt. Jag förmodar att ni sett eller blivit utsatta för någon typ av "Scary maze"-skämt de senaste åren?

Om ni missat det så går det i alla fall ut på att man säger åt någon att prova på ett enkelt spel där man ska styra en liten prick genom en labyrint utan att nudda väggarna.

Brukar se ut ungefär så här:



Min idé är hur som helst att kombinera det här skämtet med passfotoautomater. Dessa är numera helt digitaliserade och man sköter själv hela processen från insidan via en pekskärm.

Precis innan fotografiet tas så dyker det upp en timer på skärmen som räknar ner så att du ska få till ett något så när värdigt ansiktsuttryck på ditt foto och inte råka blinka precis vid fel ögonblick etc.

Mitt uppgraderingsförslag är helt enkelt att när timern räknat ner till noll så slänger man upp "Scary maze"-ansiktet och avgrundskriket precis när bilden tas!

3, 2, 1:



Jag är helt övertygad om att detta skulle ge upphov till mycket mer intressanta pass och körkort!

Så istället för det här:







Så skulle vi allt oftare se pass och körkort som mer ser ut ungefär så här:







Om SVT börjar sända "Draknästet" igen så lär jag nästan dra dit och pitcha min idé! Jag kommer att bli stormrik!

Det var allt för ögonblicket.

Peace out!

7 kommentarer:

Heidi sa...

Du är ett geni!

Anonym sa...

Är det inte roligare om fotot på exorcist-tösen kommer ut ur automaten istället för de man tog?

Anonym sa...

Kul!
Testa din idé på www.fundedbyme.com

Anonym sa...

Bra idé! Kör hårt!
Här är en annan idé.. du tipsade mig om Delicious bookmarks förut, har jag för mig, och jag har använt det ursmidiga pluginet sedan dess. Nu är det så att jag använder både Firefox 4 och Opera, och vill att båda dessa programs Bookmarkmenyer ska vara synkade online.
Delicious lever en osäker framtid vad jag förstått och pluggen funkar varken i FF4 eller Opera. Det finns olika tjänster som har toolbars för att spara bookmarks "i molnet" (fan vad jag hatar det uttrycket), som funkar i båda browserna, MEN, dom ersätter inte bookmarkmenyn i sjäva programmet som Delicious gjorde, utan man måste gå in på deras snedknullade jävla hemsidor för att komma åt bokmärkena. Hela systemet är trasigt, jorden går under, varför fixar ingen?? Så.. du som har koll på saker, vet du någon bra lösning?
//Spliffan

Unknown sa...

Jag har tyvärr också övergett delicious på grund av diverse struligheter.

Det är väl Xmarks som gäller nu men jag vet inte hur läget ser ut med addons till den lösningen?

http://www.xmarks.com/

Vad pysslar du med nuförtiden då förresten? :)

Anonym sa...

Tackar, ska kolla om det är något som gör typ det jag vill ha. :)

Vad jag gör nu för tiden? Tjaa.. jag jobbar på mitt skitjobb, och inte så mycket mer. Jobbar och läser din blog, det är typ allt jag har för mig. Just nu ligger jag dock hemma och är sjuk med feber å skit.
Du då? Förutom det du skriver om här som jag redan vet. :)
//Spliffan

Unknown sa...

Jag gör inte heller mycket. Lever livet mest! :)

Försöker väl på sätt och vis slå mig in i skriveribranschen - men det är inte det lättaste. Har dock ett litet jobb på gång. Om det nu händer något med det hela. Känns som om det bara drar ut på tiden.

Jobbade du på Mmmmarabou eller hur var det förresten?

Och har du någon mailadress eller nåt? :)