torsdag 31 mars 2011

Besöket på Hedvigs trädgård

Drog iväg på en liten cykeltur tidigare idag eftersom jag bestämt mig för att införskaffa och driva upp "Blomman för dagen"-blommor i fönstret. De ska tydligen växa som ogräs så länge man ger dem tillräckligt med vatten och näring.

Så jag trampade iväg till Hedvigs trädgård. Det ligger ungefär borta vid högskolan. Eller närmare bestämt här:



Det märks redan utanför att man inte kommit till någon "växt-stormarknad" a'la Växus eller Blomsterlandet uppe vid Hemlingby.

Ser rätt mysigt utan plus att jag gillar jag som satt till vänster om dörren.

"Men hallå!!!! Vi hundar är också välkomna till butik och café!".



Hur som helst så gick jag in och hittade snabbt Blomman för dagen-frön. Och eftersom jag ändå var där så tog jag och strosade runt lite bland växtligheten. Jag hade hört att det skulle finnas ett café här men det var inte förrän jag såg det med egna ögon som jag insåg hur genialt det var!

I slutet av växthuset fick jag syn på fiket:



Eftersom jag ändå var där så bestämde jag mig för att köpa en kopp kaffe.



Medan jag gick och smuttade på javan (som för övrigt inte kom ur någon äcklig automat utan man fick själv fylla koppen från en termos som stod på ett bord) så passade jag på att ta lite bilder för att föreviga mysighetsfaktorn på bild:













Extremt mysigt café med gott kaffe dessutom. Så om man pluggar på högskolan och är ett gäng som ska träffas för att plugga inför en tenta eller göra ett grupparbete så gå hit istället för att sitta i högskolans mediokra skit-café!

Dessutom hade de en kaninbur mitt i all växtlighet. Möjligtvis som mat åt de köttätande växter som de kanske säljer under disk? Hmmmm...



Nom nom nom...



Som en sista liten bonus så var det en extremt söt tjej som tog betalt för mina frön när jag var klar med mitt besök.

Helt klart ett ställe som är värt att besöka!

Min Blomman för dagen-odling får nog inte plats i köket - men det går säkert att lösa på nåt vis.

Mitt kök för närvarande:




Innan jag avslutade cykelturen så tog jag vägen förbi morsan och farsan och plockade upp lite blomjord. Där hemma låg hunden som vanligt och surade för sig själv.



Enda gången den kraken blir glad är när man öppnar kylskåpsdörren, haha...

Jaja, det var allt för ögonblicket.

Peace out!

3 kommentarer:

gunnika sa...

Måste ta vår "sura" hund och traska iväg till Hedvigs någon gång. Jättemysigt verkar det vara!

Queen Madeleine sa...

Men åh vilket mysigt ställe det där verkar vara. Jag bara måste hitta dit jag med bara för atmosfärens skull :-)
Tack Tony för tipset. Lägg in mer tips om fik o smultronställen på dina cykelturer :-)
Kram Maddis http://maddisbloggen.blogspot.com/

Anonym sa...

Vad har du gjort mot hunden? Hundar ska bli glada när det kommer besök.
Vad fint du har det i ditt fönster.