lördag 26 mars 2011

Att vara miljövänlig - Earth hour vs kontorsstolar

Ikväll så var det den s.k. "Earth hour". En timme då vi släcker ner så många lampor vi kan för att paradoxalt nog belysa den utsatta situation vår jord befinner sig i och med att allt fler människor ska dela på vår planets begränsade resurser.

Intressant att notera är att under den här timmen så minskade vår effektförbrukning med 200 MWh.

Minskningen motsvarar ungefär 1/5-dels kärnreaktor:



Visst, jag har inget emot att företag, stater, kommuner, NGO:s eller privatpersoner är med på att släcka lyset under en timme för att sätta fokus på hur mycket vi faktiskt slösar med jordens resurser.

Men jag har en annan grej som jag tror skulle spara jävligt mycket mer energi. Samtidigt så kräver det lite mer av folk, stater, företag, kommuner och privatpersoner än att bara släcka lyset.

Jag pratar om kontorsstolar.

Okej, innan ni klickar bort mig för att kolla på ett youtube-klipp med en gullig gepard-unge så kan ni väl läsa klart först så jag får förklara vad jag menar?

För det mesta så ser våra kontorsstolar ut så här:



Eller så här:



Hur som helst - efter ett tag ser dessa stolar ut så här:



Det är i 99 fall av 100 sittdynan som först ger upp medan resten av stolen ofta är hur fräsch och okej som helst.

Min tanke är att det det skulle vara mycket bättre för miljön om t.ex. kommun, stat, landsting och olika organisationer började jobba i den här änden(!) istället för att släcka lyset under en av årets 8760 timmar.

För är det något som är sant vad gäller kontorsstolar så är det väl att de allt som oftast måste skruvas ihop? Det är ett antal moduler och femtioåtta-trijoner insex-skruvar varav 10% alltid blir över. Eller så saknas det typ samma mängd skruvar.

Kontorsstolar är uppbyggda i moduler:



Så istället för att skrota en hel stol så borde man kunna spara en massa energi och pengar på att bara byta ut själva sittdynan?

Moduler:



Så för att sammanfatta det hela. Det är bra att folk försöker spara el genom att släcka lyset under en timme. Men det skulle gå att spara så mycket mer i resursväg om de hundratusentals kontorsstolar vi använder oss av hade utbytbara sittdynor.

Ärligt talat tror jag att det skulle göra mer för miljön än att släcka lyset under en timme när det ändå inte spelar någon större roll?

Det var väl allt för ögonblicket.

Peace out!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta var den bästa blog jag läst som länkar till gullig gepard-unge! Du hamnade visserligen lite ur spår i inlägget, och pratade om andra saker. Men gud vad gullig den där gepardungen är!

/peace!

Anonym sa...

Jag tänkte först att idén skulle gå ut på att alla kontorsstolar försågs med en generator som alstrade ström varje gång man åkte upp och ned på den och rullade runt. Tänk vad många kilometer alla människor sammantaget tillryggalägger på kontorsstolar. Det skulle väl spara minst lika mycket ström som utbytbara dynor?