fredag 18 februari 2011

Hittade ett fotografi

Satt och bläddrade igenom gamla bilder jag haft liggandes på datorn och hittade den här:



Tog det här fotot från högsta punkten vid Uppsala slott. Det var Gustav Vasa som såg till att slottet högst upp på berget blev byggt. Det man inte ser på fotot är att det dessutom står ett batteri med kanoner på samma ställe. Gustav Vasa var nämligen rätt nojjig vad gäller religion. Så han ville kunna peppra sönder kyrkan om inte prästerna gjorde som han sa.

Ärligt talat - vem fan litar på en katolsk präst?



Hur som helst så var jag rätt nöjd med bilden. Tog den med en rätt billig kompaktkamera. Önskar att jag haft tillgång till min systemkamera vid det här tillfället.

Ah, en annan bild från tillfället när jag knallade uppför det extremt jävla höga berget.

From Uppsala domkyrka på hösten


En annan sak som är rätt intressant med Uppsala är faktiskt att man ser domkyrkan från i stort sett alla ställen i stan. Ja förutom källare och uppenbart blockerade platser då.

Men alla som pluggat på högskola/universitet känner till den s.k. "akademiska kvarten". Den innebär att om du har en föreläsning som börjar t.ex. klockan 10:00 så börjar den egentligen klockan 10:15.

Det beror på att folk som pluggar på universitet är extremt lata. Eller nej, nu ljuger jag igen. Anledningen till varför man har 15 minuter på sig beror på att på 1600-talet (och tidigare) så hade studenter inte råd med fickrovor eller klockor överhuvudtaget.

Så därför använde man sig av domkyrkans klockslag istället. Om en föreläsning började klockan tio så hade 99% av studenterna ingen aning om hur mycket klockan var eftersom de var fattiga studenter. Det som däremot alla studenter kunde höra var domkyrkans klockor.

Så när klockan slog tio så hade man femton minuter på sig att ta sig till föreläsningen.

Så det är förklaringen till den berömda "akademiska kvarten".

Det var allt för ögonblicket.

Peace out!

Inga kommentarer: