måndag 29 november 2010

Var ner på stan tidigare idag.

Ja, jag var i alla fall ner på stan vid lunchtid idag för att kolla en grej jag fått höra av en polare. Tydligen så lossnar det stora skärvor från de granitplattor som lagts på torget. Dessa skulle hålla i typ tvåhundra år - och om de redan börjat krackelera så är det rätt olycksbådande?

Kunde inte ta några bilder eftersom den extrema kylan gjorde att värmeslingorna under torget inte klarade av att hålla isen och snön borta.

Men när jag var där för några dagar sedan så konstaterade jag att det verkar som om granitplattorna spricker längs med de metallskarvar som finns lite här och där. Det rör sig om navigationslinjer för synskadade och metallbleck som döljer vad jag förmodar är kabeldiken samt dräneringskanaler.

Min tanke är att plattorna ligger för när metallen så att när den drar ihop sig och expanderar på grund av temperaturskillnader så sprängs bitar av graniten bort?

Ska dra ner och ta lite bilder när vädret tillåter.

Men det förefaller alltså som om det är längs med dessa platser som bitar av granitplattorna börjat gå sönder:







Tittar man noga på bilderna så kan man redan på dessa (som togs i mitten av september) se att det börjat lossna granitflisor från plattorna.

Om det nu är på det viset känns det väl ändå som en miss i konstruktionen?

Till sist lär jag berätta att jag var förbi Jula tidigare idag och införskaffade ett par reflexarmband med blinkande lysdioder på som jag numera har på jackärmarna när jag är ute och cyklar. Pris? 29 kronor för ett par.



Jag vet att jag använder det här uttrycket rätt ofta, men här är det faktiskt sant: Det är lysande!

Det var allt för ögonblicket. Peace out!

Inga kommentarer: