fredag 12 november 2010

Skickade in ett nytt medborgarförslag

Brukar ju då och då roa mig med att skicka in medborgarförslag när jag tycker att jag kommit på något smart eller något som skulle kunna införas eller förbättras. Så i går var det dags igen.

Jag hade gått ner till biblioteket för att sätta mig vid en mikrofilmsläsare. Tanken var att jag skulle snoka lite bland väldigt gamla årgångar av Gefle Dagblad och Arbetarbladet för en grej jag tänkte skriva om. Tyvärr var mikrofilmsläsarna som så ofta redan fullbokade så jag var tvungen att gå hem igen med outrättat ärende.

Väl hemkommen så bestämde jag mig för att skicka in ett förslag som jag grunnat på under ganska lång tid.

Biblioteket har en imponerande mikrofilmssamling med gamla årgångar av GD och Arbetarbladet. Men det rätt svårt att söka eller ens få en tid vid någon av de få mikrofilmsläsare som biblioteket förfogar över - ett problem jag tog fasta på.

Mikrofilm känns inte direkt modernt?



Mitt förslag var att kommunen borde digitalisera dessa mikrofilmsrullar och göra dem tillgängliga för allmänheten på Internet. Det handlar om ett par hundra rullar så mängden som ska digitaliseras och läggas upp på nätet är inte speciellt stor med tanke på hur billigt det numera är med lagringsutrymme. Dessutom finns det billig och effektiv utrustning för att snabbt och relativt automatiserat sköta själva digitaliseringsjobbet.

I mitt förslag pekade jag just på detta, att det inte skulle behöva bli speciellt dyrt plus att det garanterat finns ett intresse från allmänheten att på ett enkelt sätt komma åt dessa gamla tidningsupplagor från hemmets lugna vrå.

Med tanke på att det i vissa fall tycks finnas ganska gott om pengar i kommunens skattkista så anser jag att det här är ett projekt som man faktiskt borde kunna klösa fram pengar till. I värsta fall så får man väl ta och ställa in nästa års kommunresa till Disneyland.

Om man är intresserad av lokalhistoria eller historia i allmänhet så är det otroligt roligt att sitta och kika i dessa gamla tidningar. Som exempel kan jag ta ett inlägg jag skrev för ganska länge sedan. Det skulle egentligen handla om svininfluensan - men när jag väl satt framför maskinen så blev det istället att inlägget kom att handla om rymdhunden Lajka och hur rapporteringen såg ut i lokalpressen under den här perioden.

Finns hur många små pärlor som helst av det här slaget i dessa gamla tidningar:




Tar och avslutar med ett rätt uselt Leonardo Di Caprio-skämt:




Jag återkommer med lite mer information när jag fått respsons på förslaget.

Det var allt för ögonblicket. Peace out!

1 kommentar:

gunnika sa...

Jag tyckte och tycker fortfarande så synd om Lajka:-(