onsdag 17 november 2010

Du ska vårda det träd i vars skugga du sitter?

Varje gång jag cyklar eller går genom Söders koloniträdgård så ser jag den här skylten:



Vet inte om det bara är jag som tycker så här, men visst känns det lite som om det där är ett ordspråk eller citat från ett land som är bra mycket varmare än Sverige?

Här hemma brukar vi väl mest försöka göra oss av med träd som ger skugga?

Ett mer lämpligt och svenskifierat (ja det är ett ord jag precis hittade på) motto borde väl vara något i stil med:

Du ska vårda den glänta i vars solsken du vilar.

Blev ett kort men koncist inlägg.

Så det var allt för ögonblicket. Peace out!

1 kommentar:

Anders Norén sa...

Citatet får mig att tänka på "Lyss till den granens susning vid vars rot ditt bo är fästat", ett citat ur "Läsebok för folkskolan" som antagligen avsåg att ingjuta fosterlandskärlek i ungdomen och förhindra dem från att utvandra till det dekadenta Amerika. (Jodå, det förekom rätt mycket offentlig och privat propaganda mot utvandringen i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.)