måndag 11 oktober 2010

Mystiska torn i Gävle

Ibland när jag är ute och cyklar eller går nere på stan så brukar jag höja blicken och kolla upp bland hustaken. Något jag fascineras av är de tinnar och torn som finns lite här och var bland kåkarna i stan.

Jag blir rätt nyfiken och en fråga jag brukar ställa mig är om det går att komma upp dit och vad som i så fall finns där?

Dessutom gör jag ibland små upptäckter som överraskar mig. T.ex. att spiran på tornet i kvarteret Concordia faktiskt är ett ankare.

Kikade efter en sån där liten informationsskylt som Kulturnämnden och Länsmuseet brukar sätta upp på intressanta byggnader.

Ja, en sån här skylt alltså (den här sitter som framgår av texten på Gevaliapalatset):



Men någon sådan skylt på kvarteret Concordia hittade jag inte. Men jag gjorde lite egna efterforskningar och i "Gävle stads skeppslista" från 1783 finns en brigantin med namnet Concordia upptagen ägd av redaren Peter Brändström.

Så jag antar att det är därifrån kvarteret fått sitt namn och anledningen till att tornspiran är utformad som ett ankare?

Huset och tornet (Dalapalatset till höger):



Själva tornet, där någon faktiskt verkar bo och tornspiran i form av ett ankare:



Just det tornet lär man inte få komma upp annat än om man känner den som bor där. Men det finns många andra intressanta torn här i stan. T.ex. tornet i Gevaliapalatset - ett kvarter ni kan läsa om på skylten jag fotograferade av en länkade in en bit upp i det här inlägget.

Gevaliapalatset och dess torn från två vinklar:






Fler intressanta torn hittar vi i centralpalatset som för övrigt ritades av arkitekt Ferdinand Boberg som också låg bakom designen på brandstationen och gasklockorna här i stan. I centralpalatsets källare ska det dessutom återigen bli en saluhall.



Tornet:



Brandstationen i Gävle designat av Ferdinad Boberg. Även här finns ett litet mysko torn.



Verkar som om det spikats igen rätt rejält vid något renoveringstillfälle?



Ytterligare ett spännande torn i gävles kända "kråkslott":



Finns så många såna här intressanta torn om man höjer blicken ett snäpp när man är ute. Man blir ju nyfiken på vilket syfte tornet i industrihuset vävaren i Strömsbro hade från början?



Funderar på om jag skulle försöka komma upp i åtminstone ett av tornen och kolla läget. För övrigt anser jag att det byggs alldeles för få torn numera!

Inga kommentarer: