lördag 2 oktober 2010

Hur tänkte Gävles politiker här?

Alla ni som har körkort och som åkt runt i Gävle har garanterat fastnat i de bilköer som uppstår i korsningen Skogmursvägen/Kaserngatan/Parkvägen?

Den rödljuskorsningen är den svarta cirkeln på det här fotot:



Och lite fler bilder från den hårt trafikerade korsningen:





Man kan tycka att det vore ett optimalt ställe för en rondell?

Men istället så byggdes det en rondell mitt inne i villastaden.

Den vita cirkeln på bilden:



Ett rätt dyrt bygge med stora mängder kullersten och gräsmatta och träd planterade i mitten:



Visst är det vackert med upphöjd kullersten?



Borde snurra runt en massa bilar där kan man tycka - annars skulle de väl knappast byggt rondellen där?

Fast så är inte fallet. Om man kikar på gatorna som leder in till rondellen så märker man snabbt att genomfartstrafik är förbjuden. Såna här skyltar sitter uppsatta i stort sett överallt:



Här och där har de givetvis också slängt upp farthinder med jämna mellanrum som syns en bit bort i bilden:







Undrar hur mycket trafik som passerar där varje dag numera? De enda som åker där är den handfull personer som bor i Villastan.

Alltså personer som bor i såna här och liknande hus:





Nu är det kanske jag som är cynisk men min tanke är att rondellen i villastan byggdes av estetiska skäl snarare än av trafikmässiga dito. För vi pratar om en rondell som bara är nåbar för en handfull personer - i Villastaden. Jag betvivlar att en liknande rondell skulle byggts på t.ex. Nordost?

Det kan i och för sig vara så att bygget bekostades av dem som bor där - i så fall är det helt okej för min del. Men om det lades skattekronor på det där så tycker jag att något har gått snett.

Jag tänkte gå med i Socialdemokraterna för något år sedan och försöka få en plats i tekniska nämnden för att få lite bättre insyn i dessa och liknande frågor men jag kände att det var lite för trögjobbat för att jag skulle trivas. Istället så har jag lagt lite olika medborgarförslag istället som faktiskt också blivit genomförda.

Men jag känner ett växande behov av att skaffa mig insikt i vad som pågår i kulisserna här i kommunen - så det är inte otänktbart att jag återigen engagerar mig politiskt. För det är lätt att göra som jag gör - skriva gnälliga blogginlägg och klaga. Att faktiskt göra något åt det man tycker är fel är något helt annat. Så jag täntke göra något helt annat.

Det var allt för ögonblicket.

Peace out!

3 kommentarer:

Anders Norén, stadsplanerare sa...

Rondellen i Villastaden (Floraplan, eller är det Fridstaplan? Jag minns aldrig vilken som är vilken.) är inte nybyggd och inte byggd av trafiktekniska skäl. Den är i stället ett typiskt exempel på en platsbildning i en villastad från slutet av 1800-talet. Sedermera har den kommit att klassas som cirkulationsplats. Om samma principer för exploateringsfinansiering gällde i slutet av 1800-talet som nu så är den finansierad av de som byggde området, inte av skattebetalarna.

Vad beträffar Kristinaplan så trodde jag först att du var ironisk när du beskrev bilköerna och den hårda trafiken och sedan visade en bild med fem bilar på. Optimalt med en rondell? Tja, cirkulationsplatser tar större plats och har teoretiskt sett lägre kapacitet än en väljusterad trafikljuskorsning. Så länge inte köbildningen är så stor att den sträcker sig över nästa korsning och orsakar fler problem i trafiksystemet - som det var på Österbågen där köerna kunde sträcka sig från Hemstaplan upp till Brynäs - så tror jag att en cirkulationsplats på Kristinaplan har mycket låg prioritet. Om Västerbågens utbyggnad till Kungsbäck kommer till stånd så kommer mycket av trafiken dessutom flyttas från Parkvägen till Västerbågen. Men ta gärna en plats i Tekniska nämnden och argumentera för bussfiler och signalprioritering för bussarna, vetja. I varje buss som fördröjs 60 sekunder vid ett trafikljus - Kristinaplan, t.ex. - sitter det fler människor än i alla de bilar som också står och väntar.

Unknown sa...

Tack ska du ha Anders för ett välinitierat inlägg. Att det inte var några bilar i korsningen när jag tog bilden berodde på att jag inte orkade stå och vänta på att det skulle bli rusningstrafik.

Och som jag skriver mot slutet så är det lättare att göra som mig - skriva lätt gnälliga blogginlägg än att faktiskt vara med och försöka påverka.

Vad jag har gjort istället (om vi bortser från gnälliga blogginlägg) är att lägga lite medborgarförslag. För några år sedan så lade jag ett förslag om gatubelysning på Gustavsbron (på cykel/gångbanan) som genomfördes och som blev väldigt bra och smakfullt. Sen har jag lagt ett förslag nyligen om att korta av refugen där cykelbanan vid sidan av den avsmlanade skogmurvägen (som också blev väldigt lyckad) mynnar ut i mötande trafik när man cyklar från stan.

Sen är det en sak tid på samma plats som jag tycker verkar lite farlig. Ska posta ett inlägg om det och försöka hålla nere gnälligheten till ett minimum. Men återigen - tack för att du tog dig tid att svara!

JB sa...

Rondellen i Villastan har funnits i varje fall under hela min uppväxt, däremot byggdes den om för ca 2 år sedan. Jag skulle tro att anledningen till att rondellen finns är att det inte är lämpligt med en korsning eftersom det finns 5 vägar som ansluter till den.

Har också hört ryktas att det skulle vara Gävles första rondell, men det kanske du kan undersöka!

Mvh//Jimmy B