tisdag 26 oktober 2010

Gävle då och nu

Hittade den här bilden i en bok:



Det är alltså kanalen som brukade gå från Gavleån ungefär där Gevalia ligger idag och som slutade vid järnvägsstationen.

Kanalen som gick via Gevalia är numera mest en rektangulär dyngpöl.



I vilket fall som helst så tyckte jag det var lite intressant att kolla hur det ser ut på platsen idag.

De har ju "öppnat upp" den gamla fiskarkanalen. Ja, och med "öppna upp" menar jag att de grävt ett hyfsat stort dike och slängt ner ett tjog karpar i vattnet. Nästan samma sak?



Från en annan vinkel:



Och ja, jag valde alla dessa konstiga vinklar för att jag tyckte det var roligt och förvirrande.

Till sist lär jag posta en bild på ett "myrornas höghus" som jag ramlade över (bildligt talat) när jag var iväg och kontrollerade en geocachegömma vid I-14.

Rätt smart av myr-stackarna att bygga myrstackarna kring döda träd?

Inga kommentarer: