tisdag 26 oktober 2010

Ful marknadsföring?

Jag fick precis ICA Maxis reklamblad i brevinkastet. Bläddrade lite och upptäckte följande:



Som ni kan se på bilden (eller i ert egna reklamblad) så är sidan full av X antal av en viss produkt till ett förmånligt pris.

Det finns ett undantag på sidan, nämligen Kiviks färskpressade juice. Där finns två flaskor avbildade och under står priset 23:90 kr med stora siffror och nere till höger står det med pyttesmå bokstäver "/st".

Saken är den att det här är ingen tillfällighet. För några veckor sedan så var jag på Willys med en kompis och i deras reklamblad fanns samma fula knep med samma produkt, Kiviks Juice. Knappast en tillfällighet.

Min tanke är att affären, och Kivik räknar med att de allra flesta som ögnar igenom reklambladet - antingen hemma eller i affären kommer att tro att priset är för två flaskor. När man väl kommer till kassan så är risken/chansen stor att man missar att priset 23:90 kr faktiskt gäller per styck och när eller ens om man upptäcker det så ska man inte orka klaga.

Jag tycker iallafall att det är ett rätt fult och ganska uppenbart trick för att lura svenska konsumenter. För hur många vill eller orkar klaga framme i kassan om vi skulle upptäcka felet? Enda anledningen till att jag reagerade på det var att en utländsk herre som stod före min kompis i kön på Willys den där gången upptäckte prisbluffen och gjorde värsta grejen av det hela.

Det hela slutade med att han lämnade tillbaka båda flaskorna.

Peace out!

Inga kommentarer: