måndag 4 oktober 2010

Aningen trafikfarligt?

Eftersom jag skrivit en del om korsningar och vägar här i Gävle så tänkte jag fortsätta på samma tema.

När man är i Andersberg och kommer åkandes norrut på Vändkretsvägen, alltså på vägen i den röda pilens riktning:



Då kommer man fram till korsningen där det går att svänga höger ner mot Andersbergs centrum.

Här är korsningen igen i form av ett flygfoto eftersom jag gillar sådana! :)



När man närmar sig korsningen så ser det ut så här (klicka gärna på bilden för att göra den större):



Det är först när man kommer riktigt nära som man upptäcker skylten om väjningsplikt, dels för att den är dold bakom en tall och del för att den är lite skymd av Andersbergsskylten.



Kommer du däremot från andra hållet, alltså åkandes söderut på Vändkretsvägen och når korsningen så ser det ut så här:



En betydligt bättre lösning?

Mitt förslag är att man flyttar skylten med väljningspliktmärket när man kommer norrifrån och åker söderut och monterar den ovanpå (eller under) Andersbergsskylten precis som man gjort i det andra fallet.

En anledning till att jag skriver inlägget är att farsan faktiskt varit nära att krocka där när det kom en snubbe som missade att han hade väjningsplikt.

Som jag tidigare nämnt har jag faktiskt inget körkort själv så jag kanske är helt ute och cyklar - det brukar jag vara eftersom jag inte har något körkort. I så fall får ni gärna korrigera mig.

Inga kommentarer: