lördag 11 september 2010

Småfågeltjuven

Som ni säkert känner till så köpte jag för några dagar sedan en jättestor hink med talgbollar så att småfåglarna utanför mitt fönster skulle ha något att käka nu under hösten och vintern?

Den här hinken alltså:



Det har varit ett jävla liv utanför mitt fönster när fåglarna har slagits om käket. Jag har inte tänkt så mycket på det hela utan låtit saken bero.

Men idag kom jag hem och upptäckte något märkligt på bordet där jag ställt hinken.

Talgbollshinken i lägenheten:




Jag hade ställt hinken på bordet rätt nära vädringsfönstret så att jag lätt skulle kunna sätta dit nya talgbollar i takt med att småfåglarna käkade upp dem.

Hungriga och tjuvaktiga?




Jag hade nämligen lagt upp en ny talgboll ovanpå locket till hinken innan jag lämnade lägenheten. När jag kommer hem så ser jag att den är lite småsabbad - det ligger talg och frön strödda kring själva bollen på locket.



När jag granskar förödelsen närmare så ser jag följande:

Fågelspillning!



Det har alltså varit in en fågel i min lägenhet medan jag varit borta och gått lös på talgbollen jag lagt upp på locket!

Den hade alltså tagit sin in via den lilla springan i mitt vädringsfönster och sedan försett sig med käk och dragit ut igen!

Så här stor är glipan i vädringsfönstret:



Det är alltså bara ett par centimeter vi snackar om här!

Måste ju ha varit världens dummaste, djärvaste eller smartaste pippi? Vi snackar ju småfågelvärldens motsvarighet till Rififikuppen här!

Här är en lite bättre överblick över själva brottsplatsen:



Jag har varit inne på att skaffa en webcam och montera upp den för att folk ska kunna kika på fågellivet utanför fönstret. Men nu känns det mer som det blir en övervakningskamera!

Om ett par veckor ser vi nog den här talgbolls-incidenten på TV3!

Känner du till något om den här gråsparven - ring Efterlyst!



Tack vare er tittare kunde vi gripa och straffa talgbollstjuven som nu lagförts.

Straffet han fick i elektriska grillen:



Det var allt för ögonblicket.

Peace out!

2 kommentarer:

gunnika sa...

Gud, så kul!!!!

Anonym sa...

Ha ha ha ha... RÄTT ÅTGÄRD!