tisdag 21 september 2010

Källarvalv från 1600-talet

Jag håller på och jobbar med något så spännande som ett blogginlägg om sandsten! Närmare bestämt den röda typen av sandsten som finns på så otroligt många ställen i Gävle utan att folk tänker på det.

Hur som helst så cyklade jag runt i stan för att leta efter platser där den här stensorten använts eller sticker upp ur marken och fann då den här ganska oläsliga stentavlan på det lilla torget tvärsöver gatan från biblioteket:

Svårt att se vad det står för något



Torget ifråga:



Och det numera obligatoriska flygfotot med förklarande text och torget inringat:



Vad jag kunde uttyda så är de där fyrkanterna på torget de platser där man hittade gamla källarvalv från 1600-talet. Här låg också ytterligare en lyxvilla ägd av familjen Rettig. De var ju den familjen som ägde villan ute på T-udden som jag skrev om i förra inlägget.

Huset som kanske låg där?



Jag har mailat Peder Mellander som är landsantikvarie på länsmuseum här i stan och frågat om han vet exakt vad som står på stenen eller om han har lite allmän information om platsen i fråga och källarvalven som hittades där.

Återkommer när jag fått svar från honom.

Inga kommentarer: