måndag 27 september 2010

Fler tankar om det nya torget i Gävle

Jag skrev ett ganska gnälligt inlägg om Gävle, briggen Gerda och det nya torget i min blogg den 18 september som hette "Gävle - välkommen ombord". Nu är ju sådana inlägg inte speciellt konstruktiva så därför ska jag försöka göra det till en vana att göra en uppföljning av alla såna inlägg där jag är lite mer positiv och allmänt glad.

Läste i tidningen att det gnällts en del på det nya vattenspelet som drog igång på allvar där och som ersatt den klassiska runda fontänten från det gamla torget. De insändare jag läst har gått ut på att den gamla fontänen var en naturlig samlingspunkt där man kunde sitta och betrakta fontänen på ett sätt som inte går att göra med det här nya mer moderna vattenspelet.

Men jag håller inte med. Visst, det fanns en viss charm att sitta kring den gamla runda fontänen och äta en glass och kolla på vattnet (när det fanns vatten där och när pumpmekanismen fungerade), men jag lär säga att det är minst lika rolig - om inte roligare att kolla på vattenspelet.

Dessutom finns det en uppsättning bänkar och bord precis i anslutning.

Syns rätt bra på den här bilden:



Och varje gång jag passerat torget de senaste dagarna har jag konstaterat att vattenspelet inbjuder till lekar och bus för både stora och små barn medan dem som inte vill riskera att bli blöta kan sitta vid sidan av och titta på. Så jag tycker faktiskt att det blev jävligt bra.

Men nu måste jag också framför lite mer kritik. Varje gång jag varit nere på torget så har jag spanat efter konstverket "Blixtlåset" som var det konstverk som skulle bli det nya torgets centralsmycke - och här känns det rätt misslyckat.

Jag visste ungefär vad jag skulle leta efter. Något på torget som såg ut som ett blixtlås. Under en lång tid trodde jag att det var det här som var konstverket i fråga:



Men det där är bara rännor där regnvatten ska kunna rinna undan. Dessutom går korsar de torget på ett antal platser så jag tyckte att det verkade lite suspekt.

Sen tänkte jag att kanske det här var konstverket i fråga:



Men det där är tydligen en riktlinje som blinda ska använda sig av för att kunna navigera över torget.

Då tänkte jag lite skeptiskt att det kan väl inte vara det här som är konstverket "Blixtlåset"?



Och det var det inte heller - under den där plåtbiten finns det elkablar och liknande.

Så till sist hittade jag på konstverket, som jag nu har döpt om till "Gylfen" med tanke på dess närhet till vattenspelet:



Från en annan vinkel:



Måste säga att jag tycker att det här konstverket var väldigt anonymt och undangömt och jag skulle gärna ha sett det placerat mer centralt eller att de valt någon annan konstnär än Kristina Matousch - alternativt att hon tänkt igenom sin design lite bättre? Nu är inte jag någon konstnär så vad jag tycker är väl av mindre betydelse, men så är det iallafall!

Jag gillade tanken men själva konstverket försvann bland alla andra metallinjer som går kors och tvärs över torget - tyvärr.

1 kommentar:

Lars Rydlinge sa...

Tycker denna är snygg:

http://www.flickr.com/photos/shimmertje/63590651/