torsdag 9 september 2010

Fjällräven - en bluff vi gärna köper?

När ni tänker på Fjällräven-produkter, visst tänker ni då på kvalitetsprodukter tillverkade i Sverige av kunniga personer i jävligt bra material under sjyssta förhållanden?

Kalla mig naiv, men det är intrycket jag får?



Hela deras marknadsföring är ju baserad på att det är en svensk produkt? Jag menar hur många fler svenska småflaggor kan de klämma dit på en sketen keps?

Jättesvensk keps:



Gå in på deras hemsida och kika lite. Man hittar fan fler svenska flaggor på deras hemsida än på ett VAM-möte från mitten av 80-talet.

Grejen är den att deras produkter tillverkas (precis som så mycket annat) i låglönelandet Kina under rätt usla förhållanden.

Ojdå, dessa två etiketter ska nog inte ligga så här nära varandra?



För den som är närsynt kommer ett foto till då:



Gör man en googlesökning av deras domän "fjallraven.se" för att kolla hur många gånger ordet "Kina" förekommer på deras hemsida så får man en träff.

Ni kan testa själva. Gå till Google och skriv: kina site:fjallraven.se

Träffen man får upp
handlar om att Fjällräven minsann inte använder sig av dun från fåglar som har plågats.

Är det bara jag som tycker att det här känns aningen jävla falskt?

3 kommentarer:

Linda sa...

Nej jag kan komma och sitta i ditt knä också.

Unknown sa...

Haha, låter som en rätt märklig kommentar på ett inlägg om Fjällräven! :D

Trodde du flyttat från Gävle förresten?

Linda sa...

Na jag har aldrig bott i Gävle.