söndag 12 september 2010

Ett mer konstruktivt inlägg om den där udden

För någon vecka sedan skrev jag ett inlägg om den där halvän som ligger vid drottingbron nedanför heliga trafaldighetskyrkan. Inlägget går att läsa här. Kom på att det var ett rätt bittert och meningslöst inlägg - så därför kommer här ett mer konstruktivt inlägg om vad som bör göras.

Men först en snabb återblick.

Det här är alltså platsen i fråga:



Och så här skabbigt, mörkt och förfallet är det mellan träden ute på udden:




Det lilla solljus som når igenom träden belyser bara misären:





Min tanke nu, eller egentligen var det en tjej jag jobbar med på Länsstyrelsen som kom med förslaget; är att precis som jag föreslog kapa alla träd och anlägg en gräsmatta. Men, hon hade en bra idé som jag varit och nosat på tidigare: Plantera ett gäng fruktträd där som gävleborna kan få plocka av frampå höstkanten.

Det som var så bra med hennes idé var att låta företag i Gävle sponsra de olika träden. I utbyte mot att de bekostar ett träd samt står för underhållet - träd ska helst beskäras, gödslas och skyddas mot olika skadeinsekter etc. så får de en liten plakett vid varje träd.

Tror det skulle vara billig och bra PR för många företag faktiskt. Tänk att LEAF lägger 2000 kronor på att köpa in ett äppelträd och sedan betalar 1000 kronor årligen för skötsel mot att de som kan njuta av dess frukter (bokstavligt talat) kan läsa att trädet är bekostat av LEAF för gävlebornas bästa.

Billig och nyttig reklam?



För att inte tala om vacker?



Så jag täntke lämna in ett medborgarförslag där jag yrkar på att de träd som står där idag rensas undan och en gräsmatta anläggs samt att X antal fruktträd planteras där som sponsras av det lokala näringslivet.

Det var allt jag hade för ögonblicket.

Peace out!

Inga kommentarer: