lördag 14 augusti 2010

Den lilla udden vid Drottningbron

Jag vet inte om ni har tänkt på det här, men inne i centrala Gävle - vid kvarnparken och Drottningbron närmare bestämt så finns det en liten udde som kommunen av någon anledning planterat en massa träd på?

Nu är jag lite osäker på om folk i allmänhet vet var kvarnparken ligger eller vilken bro som egentligen är Drottningbron - så jag börjar med att visa ett flygfoto över udden så ni kan orientera er.

Flygfoto nummer ett



Byggnaden uppe i högra hörnet är alltså Heliga trefaldighetskyrkan.

Här är ett till flygfoto från en annan karttjänst bara utifall att ni inte begriper vad ni tittar på.

Flygfoto nummer två



Hur som helst. Den här lilla udden borde ha varit ett suveränt ställe att ligga och slappa på om det varit en gräsmatta på den. Men istället så har kommunen planterat en massa jävla träd så att det knappt går att ta sig fram där. Det är massiv skugga och allmänt förskogat där.

Så varför har man nu gjort detta?

Ptja? Om jag får gissa så skulle jag tippa på att det beror på området. Kika på följande bilder:

Udden som den ser ut när man tittar på den från slänten nedanför kyrkan



Udden sedd från Drottningbron



Stigen från Drottingbron som leder ner till "grönområdet"



Vy från gräsmattan nedanför Gammelbron



Villorna som ligger mitt emot udden i nordlig riktning



Om ni kikar närmare på de två sista bilderna så tror jag mig kunna ana varför man planterade träd precis över hela udden. Det handlar givetvis om att de direktörer, kommunpampar, läkare, advokater etc som bor längs åkanten ska slippa insyn?! Om det hade varit en gräsmatta där istället för kompakt urskog så hade ju kreti och pleti kunnat sitta där och glo in i deras lyxvillor.

Jag har absolut inga belägg för att det här stämmer. Men jag tänkte ta och testa min teori genom att lämna in ett medborgarförslag som går ut på att man helt enkelt röjer bort alla dessa träd och lägger en gräsmatta där istället.

Finns ingen vettig anledning till varför vi ska ha en miniatyrdjungel på ett attraktivt område som skulle kunna utnyttjas mycket bättre om träden försvann.

För övrigt vore det intressant att få reda på den beslutsprocess som ledde fram till att träden planterades där till att börja med. Ska försöka forska lite även i detta.

Nu kanske en del av er tycker att jag låter bitter och cynisk i min text - men det beror på att jag är det och det avspeglas väl i mina texter antar jag?

4 kommentarer:

gunnika sa...

Bra tänkt..tror dina funderingar är riktiga.

Martin S sa...

Ville inte Sten Jaxgård eller nån bygga en kåk där för en massa år sedan??

Unknown sa...

Han äger villan mitt emot udden! Trevåningsvilla med hiss. :)

Anonym sa...

Kan vara att dom inte vill upplåta ytterligare en "ö" till a-lagarna. :)