lördag 24 juli 2010

Ett varningens ord om Windows 7 och sleep mode

Råkade komma åt "Sleep"-knappen på mitt tangentbord häromkvällen. Sleep eller "hibernate" (dvala) är tänkt att vara som ett mellanting mellan att stänga av datorn helt och låta den vara på. Fördelen ska vara att den startar upp mycket snabbare när du ska använda den igen. Problemet är bara att den inte tycks starta upp alls efter att man försatt den i hibermode-läge. Trodde först att det var nåt tjafs med nätaggregatet, men icke. Så istället plockade jag ur alla komponenter jag kunde hitta, som extra hårddiskar, ljudkort, extra nätverkskort etc, men fortfarande startar inte fanstyget.

Sleep of death



Så då gick jag ut på nätet och började leta efter information. Tydligen är det här ett känt problem med vissa moderkort och Windows 7. Så det man måste göra är tydligen att resetta BIOS helt.

Extremt diffust problem. När man skulle starta datorn så surrade den till, var igång i ett par sekunder varpå den dog för att sedan starta igen och bara stå där och surra. Gick ingen signal ut till grafikkortet. Faktum är att den inte ens kom till BIOS-läge.

Undrar hur många personer som utgått från att datorn faktiskt gått sönder när de råkat komma åt den där knappen och sedan inte fått igång sin burk?

Rätt jävla uselt.

1 kommentar:

Peter Holm (BigSwedeDecVe) sa...

Inte trevligt problem, jag sökte lite på "hibernate". Hittade på nya updates som ska åtgärda framtida "hibernate" problem. När du väl kommer in i windows7 igen, gå till dessa updates links beroende på om du kör 32 eller 64bit operativ.

**********************************

Update for Windows 7 (KB977632)(Datum 2/22/2010):

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=659e476e-62fe-4c1f-a45a-bb1ca16e4f92

**********************************

Update for Windows 7 for x64-based Systems (KB977632)(Datum 2/22/2010):

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=6b384d18-3a47-403e-9357-18f9b1ffacab

**********************************

Source länk:

http://www.microsoft.com/downloads/en/results.aspx?freetext=hibernate&displaylang=en&stype=s_basic

**********************************

Tips: När jag var ut på google och läste om problemet,så har jag för mig att det var en snubbe som hade samma probbs,den startade inte upp m.m. Det har ettsat sig fast i frontalgloben,det jag har för mig att han gjorde när skärmen var svart i början. Han tryckte/höll "ENTER" knappen intryckt några sekunder, samt att jag slarvläste om att "ESC" knappen tar datorn ur "hibernate" läget. Värt att testa om du inte gjort det, lycka till! Råder dig att gå till update linkarna så fort du kommer in i Win7 operativet igen. *Boink*Boink*
=)