lördag 10 april 2010

En tanke angående fruktträd

Jag har cyklat och vandrat runt i Gävle under ett par år. Under mina resor har jag stött på fruktträd av olika slag. Det har handlat om äpple-, päron och plommonträd som stått på vad jag uppfattat som allmän mark.

Min tanke är att man borde få kommunen (möjligtvis i samarbete med högskolan, som faktiskt har en trädgårdsmästarutbildning) att beskära dessa allmänna träd så att de ger ordentligt med frukt?

Fördelen är att de som läser trädgårdsmästarlinjen lär sig beskära fruktträd samtidigt som att de fruktträd som står på allmänningar faktiskt ger ordentligt med frukt åt dem som vill plocka lite äpplen när hösten kommer.

Ta det här trädet som exempel:



Det skulle kunna ge så mycket mer frukt om det bara fanns någon som kunde beskära det hela?

Jag menar WTF?

Inga kommentarer: