fredag 18 december 2009

Operation genväg-senväg

För er som inte orkar läsa stora mängder text så kan jag sammanfatta det hela på raden nedan:

Jag behöver lite hjälp med ett socialt experiment.

Och här följer en mer utförlig förklaring:

När jag var yngre, väldigt mycket yngre, alltså på den tiden då jag gick på högstadiet i Sätra så brukade jag ägna mig åt ett socialt experiment vid tillfällen då det fallit stora mängder nysnö.

Jag brukade leta rätt på en gräsmatta med en väg runt och sedan skapa en "genväg" snett över gräsmattan "rakt" igenom snön genom att stampa upp en stig.

Grejen är den att som vi alla vet så är är en diagonal genväg kortare än om man följer en väg som sedan viker av 90 grader i den riktning man vill färdas?



Alltså: Om du färdas längs gångbanan som i min geniala mspaint-teckning är markerad med svarta streck så spar du tid om du kan gena snett över det vita fältet (längs det grå strecket). Det vita fältet är i mitt exempel en snötäckt gräsmatta över vilken folk vanligtvis genar - när den inte är täckt med 20 cm snö.

Men istället för att trampa upp en rak stig som enligt A2+B2=C2 (Pythagoras sats) skulle ge en kortare färdväg så brukade jag göra en liten utvikning i form av den gröna parabeln vilket i praktiken gjorde genvägen längre än A+B. Du skulle alltså spara tid om du följde gångbanan.

Intressant nog så visade det sig att den märkliga diagonala parabel-stig jag trampat upp brukade stå sig hela vintern igenom och över tiden dessutom förstärkas av att fler och fler personer försökte "gena" via den. Det hände inte en enda gång att någon pressade sig igenom där parabeln började för att skapa en rak linje.

Folk använde min konstiga genväg trots att den var längre.

Jag har funderat på att upprepa det här experimentet på äldre dar - men jag har inte hittat något vettigt ställe att genomföra det hela på.

Fann en gräsplätt utanför Metria (f.d. Lantmäteriverket) som skulle kunna passa. Men innan jag gör det så lär jag hitta någon som kan filma det hela så att det kan dokumenteras i detalj.

Tänkt plats:



Men mitt förslag och utmaning är att ni själva testar det här där ni bor. Hitta en gräsplätt där ni kan stampa upp en märklig "genväg" och kolla sedan om folk följer er i fotspåren - bokstavligt talat.

Hur mycket kan man ta ut svängarna och få folk att ändå ta den "genväg" man stampat upp?

God jul önskar jag, Tony P. Nordin

2 kommentarer:

Linda sa...

Man kan ta ut svängarna rätt ordentligt. Folk följer ju min sons "genvägar" så. Bara det är upptrampat så går de där. Av nån anledning.

Unknown sa...

Jag har en teori... e själv inte så jättenöjd över det här med snö å tycker det e jobbigare å pulsa runt där ingen annan gått...

skulle det sen finnas en liten väg som andra redan trampat upp så slipper ju jag å väljer då den

men det e ju hur jag gör.. kan det vara så att andra tänker å gör likadant?