måndag 28 december 2009

Google Chrome med flashblock och adblock

Jag kör vanligtvis med Firefox som webbläsare, men när Google släppte sin Chrome så var jag bara tvungen att testa eftersom mycket att det de pysslar med blir rätt bra. Problemet var bara att även om Chrome var snabbare på att visa sidor än Firefox så var den ändå obrukbar eftersom en sida som t.ex. IDG.se är så nedlusad med blinkande annonser och annat skit att det knappt går att läsa en artikel utan att få ett epileptiskt anfall.

Men nu har iallafall Google släppt extensions till Chrome och bland dessa finns även adblock och flashblock.

För er som inte testat den browsern så varför inte pröva?

Ladda ner Chrome här.

Flashblock-extension här.


Och slutligen Adblock.

Sen finns det dessutom en uppsjö av andra intressanta extensions att ladda ner från deras extensionsida:

Diverse extensions.

Sedan hittade jag något som jag tyckte verkade småintressant när jag satt och lekte med flygfoto-perspektivet som finns hos Hitta.se. Såg ut som en liten racingbana eller liknande mitt ute i skogen. Titta nere i högra hörnet så ser ni vad jag menar. För att det ska gå och orientera sig så är det riks-80 som syns uppe i vänstra hörnet och Sofiedalsskolan:



När jag bytte till traditionell kart-vy så såg jag att det var ett våtområde som heter tärnan.



Så här ser stället ut när man zoomar in ordentligt:



Känner att det där är ett ställe man bara måste besöka, haha... Tänkte även passa på att gömma en geocache-gömma där.

Och god fortsättning för er alla önskar jag - Tony P. Nordin.

P.s, om det inte går att klicka på bilderna för att få upp större versioner utan att vara inloggad med ett google-konto så hojta till! Kan vara värt att känna till.

Inga kommentarer: