lördag 26 december 2009

Flygplanskapningar, usla musikanter och datorvirus

Var ner i folkhavet på stan och trängdes tidigare idag. Hade bestämt mig för att investera i en whiteboardtavla och lite pennor. Har nämligen kommit fram till att det är mycket lättare att ha just en whiteboardtavla när man ska strukturera upp stora informationsmängder som sedan ska ned på papper (eller som här ut i ett blogginlägg). Tyvärr var de whiteboardtavlor jag hittade i butikerna alldeles för små för mina behov, men jag köpte iallafall på mig ett par pennor.

På vägen hem passerade jag en äldre kvinna som brukar sitta på en liten pall utanför ingången till olika köpcentra och spela sitt instrument för pengar. Det är bara det att hon spelar ju ingenting. Jag kommer inte på vad instrumentet heter, men det är väl någon form av tamburin förmodar jag? Och när jag säger att hon inte spelar så menar jag att det inte är någon speciell låt. Du skulle kunna sätta samma instrument i händerna på Michael J. Fox i dagsläget och han skulle kunna spela exakt samma "låt" fast snabbare och mer skakigt.

Hur som helst så bestämde jag mig för att gå fram och smygfilma henne så att ni skulle få höra hennes musikframträdande. Så smidig som en ninja plockar jag upp min digitalkamera, ställer in den på videoinspelning och trycker på "record" samtidigt som jag börjar gå fram mot kvinnan. Jag viker av åt vänster och ställer mig så att jag tror att hon inte ska se mig och min kamera - som jag nu håller diskret ned efter kroppen. Det hela slutar med att hon naturligtvis ser mig och ler varpå jag känner mig tvungen att gå fram och slänga vartenda mynt jag hade i fickan i hennes lilla ask. Det var nog runt 50 kronor.

Så här är hela incidenten såsom den utspelade sig tidigare idag:



Vidare skulle jag vilja prata om flygsäkerhet. Det har väl knappast undgått någon att en lirare försökte spränga sig själv och ett flygplan i luften häromdagen? Han hade alltså trots alla säkerhetsåtgärder lyckats få med sig en bomb ombord på ett flygplan. Den enorma säkerhetsmaskin som byggts upp runtom i västvärlden som ett svar på terrorattentaten den 11 september 2001 misslyckades inte helt oväntat med att stoppa honom. Istället så ingrep passagerarna på flyget och brottade ner honom. Att jag tar upp det här beror på att jag tangerat ämnet i ett flertal inlägg tidigare. Min grundinställning är att majoriteten av alla dessa övervakningsåtgärder och inskränkningar i vår personliga integritet är fullkomligt verkningslösa. Det kommer alltid att gå att smuggla ombord bomber på flygplan för den som gett sig fan på det. Det är ett pris vi får betala om vi vill fortsätta leva i ett öppet och fritt samhälle.

George Carlin hade helt rätt i det han sa om det här ämnet redan 1999 - alltså innan terrordåden den 11 september. Vi kan inte skydda oss mot allting. När du är tvungen att lämna ifrån dig vattenflaskan innan du boardar flygplanet så ökar inte det flygsäkerheten, men det skapar en illusion av säkerhet som gör att folk känner sig tryggare trots att det varken gör till eller från. För er som inte hört Carlin raljera kring detta så kan ni lyssna på hans stand-up i ämnet här:



Något som tycks ha förändrats sedan den 11 september 2001 är trots allt passagerarnas inställning till flygplanskapare. Tidigare var modus operandi för terrorister att kapa flygplanet och sedan landa i något U-land och komma med lite olika konstiga krav som aldrig uppfylldes innan de till sist gav upp eller sköts ihjäl av någon specialstyrka. I dagsläget verkar det som att folk faktiskt tar tag i situationen på egen hand, och det är väl faktiskt aningen positivt?

Till sist så lär jag säga att när man får virus på en windowsburk så måste man stänga av systemåterställningen på hårddiskarna, annars så "återställer" Windows virusfilerna eftersom de i 99 fall av 100 lägger sig i mappar som övervakas av just windows systemåterställningsfunktion. Inte direkt lysande?

Inga kommentarer: