onsdag 16 september 2009

Svenska Hollywoodfruar - Anna Anka talar ut

Såg att det blossat upp en debatt kring en artikel som en viss Anna Anka postat på Newsmill. Hon är tydligen med i en dokusåpa på TV3 som heter "Svenska Hollywoodfruar". I artikeln går hon till våldsamt angrepp mot svenska män och Sverige i allmänhet. Anka säger bland annat:

Svenska pappor är tragiska med sina blöjbyten och sin jämställdhet. En riktig amerikansk man får panik om han är ensam med barnet i mer än 20 minuter.

En avlägsen släkting med samma sätt att resonera?



Hon avfyrar bredsida efter bredsida och tonläget i texten är minst sagt upptrissat och ger intryck av att vara skriven i affekt.

Anka har alltså suttit i USA och tagit del av den kritik som förts fram mot henne för att till sist explodera ut i en newsmill-artikel!

Och det tror jag inte ett dugg på. Jag tycker det verkar rätt uppenbart att det här är något som förts fram i syfte att marknadsföra TV-serien och inte något annat. Det finns flera skäl till varför jag misstänker att det förhåller sig på det viset:

1. Jag tror faktiskt inte att Anna Anka själv skulle valt Newsmill som arena om hon på eget bevåg skrivit och gått ut med artikeln, ergo, fler personer har varit inblandade.

2. Det är ganska osannolikt att TV-bolaget som producerar "Svenska Hollywoodfruar" varit helt ovetandes om artikeln och dess publicering. De har naturligtvis gått igenom och godkänt den.

3. Tonläget och språket i artikeln är precis lagom utan att gå för långt och den är utformad så att den på ett väldigt effektivt sätt retar och provocerar den svenska folksjälen och våra kärnvärden.

Vad är då textens syfte?


Enligt Anka själv så vill hon bli en förebild för svenska kvinnor och då borde textens syfte vara att försöka övertyga dessa om hennes egen förträfflighet på området? Jag tror inte någon svensk kvinna som läser det där känner att Anka är en bra förebild. Om det är syftet så är artikeln väldigt misslyckad.

Men om vi istället ser den som en reklamtext framtagen i syfte att dra tittare till TV-serien? Då blir den genast väldigt lyckad. Uppmärksamheten i media är enorm och många som aldrig hört talas om den här kvinnan för en vecka sedan (jag hade då inte det) känner nu till henne och TV-serien. Många kommer säkert att bänka sig och titta också, om så bara för att se om Anka verkligen är den dåre som hennes artikel ger sken av.

Så jag säger så här: Texten skrevs av någon annan än Anna Anka, någon som kan det är med marknadsföring. Givetvis fick hon godkänna den före publiceringen, men där stannade också hennes medverkan. Jag tror inte heller att Anka i verkligheten har så mycket gemensamt med den anka vi möter i TV-serien eller artikeln. Till sist så förutspår jag att Anna Anka kommer att gå ut och berätta om allt detta så småningom, typ när intresset för serien svalnat.

Tony P. "Nostradamus" Nordin signing off....

2 kommentarer:

gunnika sa...

Hörde talas om Anka för cirka ett år sedan, då hon greps av polisen för att ha misshandlat sin make Paul Anka,hade aldrig tidigare hört något om henne.
Paul Anka är för övrigt en av mina tonårsidoler.

Wolfe sa...

Nostradamus!
http://hd.se/noje/2009/09/17/vad-har-jag-staellt-till-med/

*bowdown*