torsdag 3 september 2009

Alternativ till att riva Alderholmsbron i Gävle

Ända sedan Alderholmsbron byggdes i Gävle och skar av båttrafiken uppströms så har frågan om det inte varit bättre att bygga en klaffbro, alternativt inte bygga någon bro alls stöts och blötts i pressen och politiken här i stan.

Senast igår läste jag en insändare som klagade på bron som den ser ut idag.

Nu har vi en bro där. En icke öppningsbar jävligt permanent bro. Att tro att kommunen ska riva den eller lägga ner enorma summor på att bygga om den till en klaffbro är inte särskilt realistiskt.

Så här ser bro-situationen ut i dagsläget (eller inte exakt i dagsläget eftersom flygfotot har något år på nacken, men själva bron ser likadan ut):



Jag har ett förslag på en lösning som inte kräver stora pengar eller förlust av politisk prestige åt något håll.

Min idé går ut på att man istället för att angripa själva bron gör som de gjort inne i Gävle sjöstad - alltså man gräver en kanal. Så här ser det ut inne i vår nybyggda stadsdel:



Hela sjöstaden är genomkorsad av såna här små kanaler som är fullt tillräckliga för så gott som alla fritidsbåtar som i dagsläget hindras att komma längre upp i ån på grund av Alderholmsbron.

Tänk er då att man istället för att riva, bygga om alternativt acceptera läget gräver en liknande kanal som sträcker sig så här:



Det svarta strecket är alltså hur jag tänkt mig den nya kanalen.

Vad är då fördelen med mitt kanalförslag?

* Man slipper bygga om eller riva den nuvarande bron.
* Alla fritidsbåtar som i dagsläget hindras av bron kan ta den nya kanalen förbi den.
* Kostnaden för en höj/sänkbar klaff i vägbanan blir minimal när bredden på kanalen inte är mer än 4-5 meter.

Det är fullt möjligt att jag missat någonting totalt grundläggande i mina tankegångar kring det här, men visst verkar det genomförbart?

Att konstruera en höj- och sänkbar miniklaff med ett par meters bredd borde väl inte vara särskilt dyrt eller tekniskt komplicerat? En helt vanlig stålplåt av den sort som används när gator grävs av inne i stan på grund av markarbeten borde väl funka alldeles utmärkt?

Jag funderar på att skicka in det här som ett medborgarförslag så jag tar gärna emot kritik och tankar kring det hela.

Så vad tror ni?

5 kommentarer:

Pj sa...

Vore det inte lämpligare då att göra en lika smal sektion av bron till en klaff, utan att behöva gräva nå?

Anonym sa...

Kapa halva bron och bygg en resturang på den halva som blir kvar imo.
Alla båtar som går upp i kanalen (höjd) klarar den bredden.

Unknown sa...

Hmm, ja du Pj, satt och klurade på det där och jag har absolut inga belägg för det jag säger nu, men jag misstänker att det blir dyrt och krångligt att börja bygga om och modifiera den existerande bron? Hållfastheten kanske påverkas och förmodligen så är det väl någon myndighet som ska ha synpunkter på det hela etc etc? Fast jag gissar alltså bara nu! :)

Och hur tänkte du nu Anonym? Hugger man av halva bron kommer ju inga bilar över? Eller tänkte du helt enkelt att man skulle plocka bort den färdvägen?

Peter Holm sa...

Problemet idag är ju att stora båtar inte kommer längre än till bron. Den lösningen som du visar på är inte realistisk utifrån att större skepp inte skulle få plats i de tvära svängarna. Gerda skulle fastna i kurvan...

Unknown sa...

Ah, ja Peter, jag tänkte inte att såpass stora skepp som briggen Gerda skulle kunna använda sig av kanalen. Mer att större motorbåtar och segelbåtar med mast skulle kunna använda den.

Typ såna båtar som ligger på kanalbilden jag tog. En del av dem kommer inte under bron idag dagsläget.