tisdag 21 juli 2009

Den offentliga toalettbluffen

Runtomkring i Gävle står det såna här offentliga toaletter:



Tanken är att företaget som fick tillstånd att ställa dit dem skulle erbjuda betaltoaletter i utbyte mot att själva toalettkuren fick användas som reklamplats av företaget.

I teorin verkar det rätt vettigt. Grejen är bara att 95% av tiden så möts nödiga individer av följande budskap vid dörren:



Min tanke är att det helt enkelt är satt i system att ha toaletterna ur funktion. Tidigare så satt det en liten etikett ovanför myntinkastet dit man kunde ringa för att felanmäla men en dag så hade alla dessa plockats bort och toakurerna är numera helt anonyma. Anledningen till varför det satts i system att ha toaletterna ur funktion är rätt enkel: Företaget tjänar oerhört mycket mer på att sälja reklamplats än på att plocka in någon femkrona här och där när någon går på muggen. Att då hålla på och underhålla och serva toaletterna känns nog inte speciellt lönsamt?

När jag jobbade på Medborgarkontoret förra året så hade jag en av dessa toaletter precis utanför fönstret. Varje morgon när jag låste cykeln precis intill så kollade jag in toaletten och varenda dag så stod det "Ur funktion". Detta trots att det varje dag kom dit en snubbe och fipplade vid kuren. Men jag upptäckte efter ett tag att det enda han gjorde var att torka rent så att reklamen skulle synas ordentligt.

Till sist ledsnade jag och rotade fram nummret till deras huvudkontor vartefter jag skällde ut dem efter noter. Och den toaletten tycks än idag vara den enda som har något så när hög tillgänglighet.

Tänkte jag skulle gjort något liknande nu men eftersom företaget plockat bort all information om sig själva från kurerna så vet jag inte vad företaget heter.

Ska ta och ringa kommunen imorgon och försöka snoka vidare i detta.

Jag menar, om kommunen ger det här företaget möjlighet att tjäna pengar på reklam i utbyte mot att de tillhandahåller toaletter - ja då ska det väl fan vara toaletter som fungerar? Det är ju inte direkt att det kryllar av offentliga muggar här i stan?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Helt rätt... På dem bara å se till att alla har möjlighet att gå å slå en drill... om man har en femma iallafall

Kanonbilder! Verkar vara en bra kamera. ska ta å titta in den

Unknown sa...

Har du pengar så skulle jag nog rekommendera att du köper en Canon Ixus (som jag hade förut) istället. Kostar någon tusenlapp mer, men jag tycker nog att optiken var aningen bättre i den alltså. Fast va fan, den här duger ju lätt! :)