onsdag 10 juni 2009

Det stora ankaret utanför fabriken i Skutskär?

Det här är ett inlägg som riktar sig mot alla de, som likt mig själv besökte Långsand och Brämmen när vi var små.

Jag vet att ni liksom jag förfärades av doften när man åkte förbi fabriken i Skutskär, även om vi kanske överdrev själva reaktionen? Så jävla illa luktade det inte?

I vilket fall som helst så påpekade en mycket god vän till mig att alla mina inlägg var extremt cyniska - och i många fall spydiga. Just det här med spydiga uttalades inte högt men det var underförstått. Jag lovade honom - och framförallt mig själv att jag skulle posta ett glatt inlägg.

Så därför tänkte jag skriva ett positivt och intressant inlägg vilket för mig tillbaka till första meningen i inlägget.

För när vi som barn åkte förbi doftkällan så kunde vi se ett stort ankare precis innan själva fabriken.

Så vad är det för märkligt ankare som står utanför själva industrianläggningen och varför står det där?

Jag mailade Skutskärsverkens PR-ansvarige, Birgitta Johansson med min fråga.

Nu ska vi komma ihåg att jag något år tidigare mailat Skutskärs kommun om det märkliga trollkarlstorn som står på deras mark utan att ha fått något svar, så jag höll inte direkt tummarna att jag skulle få ett svar.

Men ett svar, ja det fick jag!

Det är nog enklast om jag helt enkelt klistrar in svaret jag fick. Jag hade hoppats på ett tydligare svar, men va fan, vet man inte så vet man inte?





Har nu fått fram uppgifter om det stora ankaret som är placerat vid Skutskärs Bruk.
Ankaret hittades vid Skutskärs hamn på 1930-talet och togs då upp. Ursprunget är okänt.
Det placerades därefter vid en förvaltarbostad i Skutskär där det stod fram till 1974-75 då bostaden såldes.
Därefter har det stått placerat vid "Kuben" ,Skutskärs Bruk.


Så, när ni som växer upp efter mig, åker förbi det där ankaret så kan ni berätta vad fan det kommer ifrån? :)

Och när era barn undrar varför det luktar bajs, ja, säg då som det är - de har näsan för nära munnen och äter för mycket godis! Gör ni det så slipper ni se dem bäras ut genom ett hål i väggen 30 år senare när deras matvanor gjort att de väger nästan 200 kilo.

För övrigt vill jag säga hurra för skattemyndigheten. Prisa gud, nu kommer skatteåterbäringen! :D

Inga kommentarer: