fredag 5 juni 2009

Att förverkliga en affärsidé

Satt och funderade på hur man bäst förverkligar en affärsidé. Problemet är, och har aldrig varit att få själva idén - kruxet ligger i att faktiskt göra något av idén. Tror inte jag har den där entreprenörsgenen i kroppen ärligt talat.

Det är inte ens speciellt svårt att få bra idéer. Jag var med i en idé-tävling förra året som anordnades av högskolan, mellansvenska handelskammaren, Gävle kommun, Tekniska föreningen och ett par andra lokala intressenter. "Kläck en bra idé" hette den.

I kategorin "Bäst produktidé" vann jag första, andra och tredjepris. Borde ju gå att tjäna pengar på åtminstone en av dessa kan man tycka? Ja, alltså utöver de pengar jag vann i själva tävlingen.

Kunde man tjäna pengar på att bara spotta ur sig idéer och tankar så hade jag nog haft min försörjning tryggad vid det här laget. Eller det vill jag iallafall tro. Men tyvärr är det så att ingen jävel köper en idé jag har om jag lägger ut en annons på Blocket.

En tanke jag lekt med är att ansöka till TV-serien "Draknästet" och där lägga fram någon idé och se vilken respons man får? Men samtidigt känns det rätt vanskligt att ställa upp i TV. Jag anser nämligen inte att all publicitet är bra publicitet - det kan nog både Josef Fritzl och Robinson-Robban intyga?

Hurra för publicitet?

Årets familjefar?



Tragedismurfen?



Men ibland lär man kanske chansa lite?

Hittade bloggen "Y2K - Vägen till rikedom" där det fanns en radda intressanta inlägg om just Draknästet.

För övrigt så misstänker jag att bloggen tillhör en barndomskamrat till mig.

Man kanske borde skicka in en ansökan trots allt? Min plan att bli ekonomiskt oberoende genom att vinna Pågens brödviktsgissartävling gick ju onekligen i stöpet - så det kanske är dags för "Plan B" nu?

Fast om allt annat skiter sig så finns ju alltid trisslotter.

Inga kommentarer: