söndag 3 maj 2009

Medborgarförslag 2.0

Ja, då var det dags att för andra gången skicka in ett medborgarförslag. Förra gången gällde det belysningen på gamla gustavsbro, eller snarare avsaknaden därav. Det förslaget genomfördes faktiskt och numera sitter det ett antal snygga gatubelysningsarmaturer längs bron.

Mitt nya förslag gäller ett förbud mot bokstaven "L" i alla kommunens skriftliga handlingar. Eller nej, vänta det hade ju ingenting med mitt förslag att göra - det var en märklig dröm jag hade häromnatten. Nej, förslaget jag tänkte lämna in gäller det s.k rosettfönstret på sjömanskyrkan. Ett rosettfönster är ett stort rund kyrkofönster indelat i målade sektioner så att det påminner om en blomma - logiskt nog.
Kollar man på sjömanskyrkans rosettfönster så är det en sorglig syn. Grådassigt och jävligt. Och då är det ändå bland det första turister och resenärer som anländer till Gävle via tåg eller buss ser! Jag tänkte helt enkelt föreslå att kommunen snyggar upp fönstret, putsar, rengör och fräschar upp det. Har fyllt i själva förslagsforumläret och tänkte gå ner imorgon (måndag) och lämna in det.

Jag återkommer i ärendet när jag hört lite mer.

Så här ser kyrkan och dess fönster ut idag (klicka på bilden för större kyrka och ökad rosettfönstersolkighet):

Inga kommentarer: