fredag 25 juli 2008

Den sociala barriären


Noterade något märkligt och lite småstörande häromdagen när jag var ute och cyklade. Tog mig till öster och skulle därifrån vidare till nybyggda Gävle strand och upp på brynäs.
Fast när jag cyklat längs med hela nygatan som löper längs med husen på öster och nådde punkten där öster övergår till att vara Gävle strand så tog det tvärstopp. Längst bort på gatan hade de plöjt upp en stor jordvall som effektivt blockerade vägen. Det enda som fanns var en liten slingrande stig mellan jordvallen och en rastgård för hundar. Men även stigen var delvis blockerad av stora stenar, så att komma fram var inte det lättaste.
Det var för mig uppenbart att de som planerat för Gävle strand placerat jordvallen där den var så att den skulle fungera som ett vattentätt skott mellan öster och gävle strand.

Varför?

För mig som cyklist är det ganska naturligt att cykla genom olika stadsdelar när jag är ute och snurrar. Det normala är att cykel- och gångbanor tillsammans med vägar förbinder olika statsdelar för att underlätta framkomst - men icke här.

Personligen så tror jag att svaret på varför det är så här just mellan dessa två stadsdelar stavas klasskillnad. Öster är en problemfylld stadsdel med mycket socialt utsatta människor, lågutbildade, invandrare och socialbidragstagare. Gävle strand däremot har marknadsförts som en riktig gräddhylla, en plats där de rika, välutbildade bor - ja det som brukar kallas socialgrupp ett. Öster däremot huserar folk från socialgrupp tre.
Klart som fan att det finns ett incitament för de styrande i Gävle att se till att det fortsätter vara på det viset. Gävle strand ska vara exklusivt. Där ska det fina folket kunna lägga till med sina båtar inne i kanalerna eller sola på de väl tilltagna gräsytorna efter att ha tagit BMW:n hem från kontoret på eftermiddagen. Att då ha massa löst folk från öster springades där går naturligtivs inte för sig. De ska veta hut!

Det märkliga är att det är helt tyst i den här frågan. Ingen verkar vilja påpeka detta. Tycker det är beklämmande och jag antar att jag får skriva ett debattinlägg snart om ingen annan plockar upp bollen.

Inga kommentarer: